Zanim trafili Państwo na badanie psychologiczne dla kierowców, zapewne wielu z was zadawało sobie powyższe pytanie, a pewnie część zastanawia się nad tym w tej chwili. I mowa tutaj zarówno o przedsiębiorcach, którzy kierowców kat. B zatrudniają, jak i o samych kierujących tego typu pojazdami w ramach pracy.
Odpowiedź na powyższe pytanie w poniższym artykule.
Starając się odpowiedzieć na zadane w tytule pytanie, należy wcześniej rozstrzygnąć o jakiej formie użytkowania samochodu osobowego w ramach pracy mówimy. O ile w kwestii kierowania pojazdami cięższymi niż 3,5 tony sprawa jest jednoznaczna i każdy kierujący tego typu pojazdem musi obligatoryjnie przechodzić psychotesty dla zawodowych kierowców, o tyle w przypadku pojazdów do 3,5 tony sprawa jest nieco bardziej złożona. Klucz tkwi w rozstrzygnięciu czy kierowca zarobkuje prowadząc samochód i jest to jedyna albo dominująca czynność jaką w ramach pracy wykonuje, czy może robi to od czasu do czasu, a kierowanie pojazdem kat. B jest tylko jedną z czynności na danym stanowisku pracy.
W przypadku kierowców taksówek i busów przewożących osoby lub towary w celach zarobkowych, sprawa jest oczywista – powinni okresowo przechodzić pełne badanie psychologiczne dla zawodowych kierowców. Jeśli natomiast mówimy o użytkowaniu pojazdu kat. B do 3,5 tony w ramach pracy, ale w przypadku:
kierowania samochodem jako jednej z czynności w ramach stanowiska pracy (np. przedstawiciele handlowy, urzędnicy, automatycy, mechanicy itd.)
przewożenia osób lub rzeczy jako czynności pomocniczej w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej, a nie w celach zarobkowych (np. przewóz współpracowników do miejsca pracy, przewóz materiałów budowlanych do miejsca pracy przez firmę budowlaną itp.),
to w takiej sytuacji pełne psychotesty dla zawodowych kierowców nie są wymagane. Jak widać, kluczowa w określeniu tego czy pracownik podlega pełnym badaniom psychologicznym jest regularność i zarobkowość przewozu towarów lub osób.
Niemniej jednak w związku z faktem, iż już samo prowadzenie samochodu jest czynnością wymagającą od kierowcy sprawności psychomotorycznej, to nawet w przypadku niezarobkowego przewozu czy kierowania pojazdem do 3,5 tony, zalecane jest poddanie się konsultacji psychologicznej przy okazji wstępnego lub okresowego badania lekarskiego. Badanie nie ma charakteru rozszerzonego jak w przypadku zawodowych kierowców, ale mimo skondensowanej wersji pozwala ocenić kluczowe predyspozycje jeśli chodzi o sprawność psychomotoryczną.
Powyższe rozważania dotyczą rzecz jasna badań psychologicznych dla kierowców kat. B, którzy kierują pojazdami w ramach obowiązków służbowych. Póki co nie ma takich przepisów, które obligowałyby kierowców amatorów do okresowego wykonywania psychotestów, ale z puntku widzenia bezpieczeństwa na drogach, należy pokładać wiarę, że któregoś dnia grupa kierowców podlegających takim badaniom zostanie rozszerzona.